Kilpailuohjeet

Tuomarineuvosto: pj Hannu Heiskanen Sonkajärven Pahka
jäsen: Riku Koirikivi RasTiimi
jäsen: Kaisa Laitinen Ylikiimingin Nuijamiehet

Kilpailussa noudatetaan SSL:n kilpailusääntöjä ja järjestäjän ohjeita. Jokaisen tulee noudattaa myös SSL:n antamaa ohjeistusta koronatartuntojen välttämiseksi, siksi MUISTAKAA TURVAVÄLIT JA KÄSIDESIN KÄYTTÖ! Käsidesiä on saatavilla mm. lähtöpaikalla, maalissa, kahviossa sekä WC:ssä. Lähtö- ja maalileimasimia desinfioidaan aika ajoin. Jos epäilet sairastavasi tai altistuneesi koronalle, älä tule kilpailupaikalle!

Kartta:

Tulostekartta, mittakaava 1:10000 ja 1: 7500 sarjoilla H/D8RR, H/D10RR, H/D12TR, H/D12, H/D14, D16, D21C, D40, D45,H/D50,55,60,65,70,75 ja H80.

Käyräväli 5 m. Rastimääritteet ovat vain kartassa. Kartat ovat muovisuojuksessa. Kartan koko on A4. Karttoja ei kerätä pois maalissa. Huom! Maaliin saapuneen kilpailijan ei tule näyttää karttaa myöhemmin lähteville kilpailuelämyksen säilyttämiseksi ja suunnistuksen eettisten sääntöjen turvaamiseksi.

Kilpailumateriaali:

Kaikki kilpailijat käyttävät kilpailunumeroita, poislukien kuntosuunnistajat. Kilpailunumerot löytyvät infopisteen läheisyydestä. Irrallisia rastimääritteitä ei ole, määritteet ovat kartoissa. Emit-tarkistusliuskoja löytyy lähtöpaikalta.

Huom! Numeroiden palautus Infossa sijaitsevaan laatikkoon!

Rastit, leimausjärjestelmä ja Emit -kilpailukortti:

Mallirasti on kilpailukeskuksessa. Kilpailussa käytetään Emit-leimausjärjestelmää. Kaikki kilpailijat tarkastavat lähtöluettelosta oman Emit-korttinsa numeron oikeellisuuden. Virheellinen numero on muutettava infopisteessä. Vuokratun Emit-kortin (5€) voi noutaa infopisteestä. Mikäli Emit-kortti on unohtunut kotiin, voi infopisteestä vuokrata kortin (5€). Vuokratut Emit-kortit tulee palauttaa infoon kilpailusuorituksen jälkeen. Palauttamatta jääneistä korteista veloitamme 70 €.

Maasto:

Maasto on pääosin hyväkuntoista kangasmaastoa sekä kuivaa suota. Näkyvyys ja kulkukelpoisuus on hyvä ja korkeuseroa on 10-20 metriä radasta riippuen.

Lähtöpaikka:

Kilpailussa on yksi lähtöpaikka, jossa on rinnakkain lasten sarjojen lähtö ja muiden sarjojen lähtöpaikka.  Ensimmäinen lähtö on klo 11. Lähtöluettelot ovat nähtävissä infotaululla sekä lähtöpaikalla. Lähtöpaikalle on matkaa kilpailukeskuksesta n.1500 metriä. Lähtöpaikalle on opastus/viitoitus kilpailukeskuksesta. Kilpailijat kutsutaan lähtöön 3 minuuttia ennen lähtöaikaa.Lastensarjoille erillisohjeet alempana.

Lähtökarsinaan kutsutaan lähtöajalla ja nimellä 3 minuuttia ennen lähtöluettelossa olevaa lähtöaikaa. K-pisteelle on lähtöpaikasta viitoitus, jota on noudatettava. Jos myöhästyt lähtöajastasi, ilmoittaudu lähdössä kilpailijoita kutsuvalle toimitsijalle, mistä sinua opastetaan eteenpäin.

Emit- tarkistuslipukkeita on lähtöpaikalla.

HUOM! Lähtöön on matkaa 1.5km:ä kaikilla sarjoilla.

LÄHTÖ 1 ja LÄHTÖ 2 ovat samassa paikassa.

LÄHTÖ 2 karsinasta lähtevät sarjat H/D8RR, H/D10RR, H/D12TR, H/D12, H/D14, D16 ja D21C.

Loput sarjat lähtevät LÄHTÖ 1 karsinasta.

Lähdön ohjeet H/D14 ja vanhemmat

-3 min. Kutsutaan lähtökarsintaan, omatoiminen kilpailukortin nollaus.

-2 min. Mallikartta nähtävillä. H/D14 sarjalaiset voivat tutustua karttapohjaan, jossa näkyy K-piste (eli lähtöpiste)

-1 min. Kilpailijat siirtyvät karttaämpäreille. H/D14 sarjalainen saa ottaa kartan.

- Lähtö lähtökellon merkistä, lähdöstä on viitoitus K-pisteelle.

Lähdön ohjeet sarjoihin H/D8RR, H/D10RR, H/D12TR, H/D12

- 3 min. Kutsutaan lähtökarsinaan, omatoiminen Emit kortin nollaus.

- 2 min. Opastaja antaa kilpailukartan RR-sarjalaisille ja opastaa heitä.

TR- sarjojen mallikartat ratoineen on kilpailijoiden nähtävänä.

H/D12- sarjan mallikartta kilpailijoiden nähtävänä, K-piste nähtävänä.

- 1min. ennen lähtöä RR-sarjalaiset siirtyvät lähtöviivalle tutustumaan itsenäisesti kilpailukarttaansa. TR- ja H/D12- sarjalaiset ottavat kartan ja tutustuvat rataan.

- Lähtö tapahtuu lähtökellon merkistä.

Siimari on maastossa hyvin näkyvä valkoinen yhtenäinen muovinauha. Kartalle siimari on merkitty paksulla oranssilla viivalla.

Sarjoissa H/D8RR ja H/D10RR tulee 10 min lisäaika puuttuvasta leimauksesta. Suoritusta ei hylätä.

Maali:

Maali sijaitsee kilpailukeskuksen läheisyydessä. Viimeiseltä rastilta johtaa maaliin viitoitus, jota tulee seurata. Maalissa on leimaus. Jokainen kilpailija huolehtii itse leimauksesta maalissa. Maaliintulon jälkeen tulee siirtyä leimantarkistukseen, jossa saa tiedon onnistuneesta/virheellisestä suorituksesta. Molemmat leimasimet antavat hyväksytyn tuloksen. Epäselvissä leimaustapauksissa kilpailija siirretään sivuun ja epäselvyys selvitetään yhdessä toimitsijan kanssa.

Pesu, pukeutuminen ja WC:

Pesumahdollisuutta ei ole. Pukeutumistilana käytetään Mäkipirtin kyläntalon sisätiloja. Kilpailukeskuksessa on WC:t sekä inforakennuksessa että kyläntalolla.

Keskeyttäneet:

Keskeyttäneen kilpailijan tulee ilmoittautua maalissa.

Ensiapu:

Kilpailukeskuksessa

Palkinnot:

Jokaisessa kilpasarjassa palkitaan voittajat. Lisäksi H21A ja D21A sarjoissa upeat Karhu veistokset voittajille. Lasten H/D8-12 sarjojen kaikki kilpailijat palkitaan. Palkinnot noudettavissa tulosten selvittyä infosta. Jokaiselle suunnistajalle yllätyspalkinto maalissa.

Lisäksi kaikkien osallistuneiden kesken arvontaa.

Ravintola:

Kisakeskuksen kahviossa on myytävänä kahvia, virvokkeita, pikkusyötävää ja makeisia sekä grillimakkaraa. Maksutapa käteinen.

Pysäköinti:

Kilpailukeskuksen pihamaa, läheinen jalkopallokenttä sekä tienvarsipysäköinti.

Tervetuloa suunnistamaan Kiuruvedelle ja tsemppiä kisaan!