Hiihto

Urheilijan polku
Valmentajapankki
Venyttelyopas

Tervetuloa Kiuruveden Urheilijoiden hiihtojaoston sivuille!

Kiuruvedellä on vahvat hiihtoperinteet Paavo Lonkilan menestysvuosista alkaen. Hiihtojaoston tärkeänä tavoitteena on jatkaa menestyksekkäitä hiihtoperinteitä Kiuruvedellä järjestämällä lapsille, nuorille ja aikuisille hiihtoharrastus- ja kilpailutoimintaa yhteisharjoituksien, hiihtokoulujen sekä seuran järjestämien kilpailujen kautta.

Kaikki halukkaat ovat tervetulleita mukaan toimintaamme. Kesän ja syksyn yhteisharjoitukset ovat kaikille avoimia kuten talvella järjestettävä Kylä-Cup hiihtokisasarjakin.

Maastohiihto ry

Hiihtoliiton johtokunta määritteli konkreettisia toimenpiteitä muutostarpeiden tunnistamiseksi ja edistämiseksi – ratkaisuja huippu-urheilun tueksi etsitään yhdessä Olympiakomitean kanssa (22.4.2024)

Hiihtoliiton johtokunta määritteli 21.4. ylimääräisessä kokouksessaan toimenpiteitä vaadittavien muutostarpeiden edistämiseksi sekä operatiivisen toiminnan selkeyttämiseksi. Tilannekuva on selkiytynyt ja sitä tarkennetaan edelleen, jotta voidaan luoda pitkän aikavälin toimenpidesuunnitelma taloustilanteen tervehdyttämiseksi. Prosessia varten johtokunta valitsi keskuudestaan työryhmän, jonka tehtävänä on valmistella muutostoimenpiteitä johtokunnan käsiteltäväksi. Muutostyöryhmään kuuluvat Sirpa Korkatti, Tony Kilponen, Mikko Wiren ja Lauri Kettunen. Taloushallinnon osalta […] Artikkeli Hiihtoliiton johtokunta määritteli konkreettisia toimenpiteitä muutostarpeiden tunnistamiseksi ja edistämiseksi – ratkaisuja huippu-urheilun tueksi etsitään yhdessä Olympiakomitean kanssa julkaistiin ensimmäisen kerran Suomen Hiihtoliitto.

Hiihtoliiton toiminnanjohtaja Ismo Hämäläinen jättää tehtävänsä osana Hiihtoliiton muutosprosessia (19.4.2024)

Suomen Hiihtoliitto on aloittanut prosessin, jonka tavoitteena on johtokunnan johdolla määritellä vaadittavat muutostarpeet toiminnan kehittämiseksi ja selkeyttämiseksi. Konkreettiset kehitystoimet tullaan määrittelemään kuluvan kevään ja kesän aikana. Osana muutosprosessia on päätetty, että Hiihtoliiton toiminnanjohtajana vuodesta 2019 toiminut Ismo Hämäläinen jättää tehtävänsä ja jatkaa organisaatiossa asiantuntijaroolissa kesäkuun loppuun asti. Hiihtoliiton puheenjohtaja Sirpa Korkatti kiittää Hämäläistä lumilajien eteen […] Artikkeli Hiihtoliiton toiminnanjohtaja Ismo Hämäläinen jättää tehtävänsä osana Hiihtoliiton muutosprosessia julkaistiin ensimmäisen kerran Suomen Hiihtoliitto.

Seuratoiminnan kehittämistuet vuodelle 2024 on myönnetty (16.4.2024)

Opetus- ja kulttuuriministeriön seuratoiminnan kehittämistuet (seuratuki) vuodelle 2024 on myönnetty. Kaikkiaan seuratukea myönnettiin 312 hankkeelle, joista 183 olivat uusia hankkeita ja 129 jatkoa aiemmalle hankkeelle. Hakemuksia saapui määräaikaan mennessä yhteensä 659. Kokonaisuudessaan määrärahaa oli käytettävissä 3,8 miljoonaa euroa. Hiihtoliiton alaisista seuroista uusia hankehakemuksia tuli kuusi ja näistä kolme saivat tukea. Kaikki nämä tukea saaneet hankkeet […] Artikkeli Seuratoiminnan kehittämistuet vuodelle 2024 on myönnetty julkaistiin ensimmäisen kerran Suomen Hiihtoliitto.

Seuramuutot tehtävä viimeistään 31.5.2024 (16.4.2024)

Seuramuutot kaudelle 2024–2025 tulee tehdä toukokuun loppuun mennessä. Muutot tulevat voimaan 1.6.2024 uuden kilpailu- ja lisenssikauden käynnistyessä. Ilmoitusvelvollisuus ei koske tulevalla kaudella 16-vuotiaiden ja nuorempien sarjoissa kilpailevia, jotka voivat vaihtaa seuraa ko. ajankohdan jälkeenkin – kuitenkin ennen kauden ensimmäistä kilpailusuoritusta 31.12. mennessä. Kilpailija saa kaudella 1.6.-31.5. edustaa lajikohtaisesti vain yhtä liiton jäsenseuraa. Seuramuuton tekee kilpailijan […] Artikkeli Seuramuutot tehtävä viimeistään 31.5.2024 julkaistiin ensimmäisen kerran Suomen Hiihtoliitto.

Maastohiihdon johtoryhmän maaliskuun kokouksessa keskusteltiin huippu-urheilun tilanteesta – ryhmän puheenjohtaja vaihtuu (12.4.2024)

Maastohiihdon johtoryhmän 5.3.2024 pidetyssä kokouksessa kuultiin lajikoordinaattorin esittämä huippu-urheilukatsaus ja käytiin keskustelua Suomen maastohiihdon huippu-urheilun tilanteesta ja harjoittelusta, kansallisesta kilpailutoiminnasta sekä Kuopion Suomen Cupin miesten viestin tapahtumista. Lisäksi johtoryhmä hyväksyi valmentajien esittämän joukkueen nuorten PM-hiihtoihin. Lahden maailmancupissa onnistuttiin erinomaisesti – nuorten MM-hiihdot suomalaisten osalta alavireiset Lajikoordinaattori Jarmo Riski totesi huippu-urheilukatsauksessaan kevään maailmancup-joukkueen tulosten olleen erinomaisia […] Artikkeli Maastohiihdon johtoryhmän maaliskuun kokouksessa keskusteltiin huippu-urheilun tilanteesta – ryhmän puheenjohtaja vaihtuu julkaistiin ensimmäisen kerran Suomen Hiihtoliitto.

Paikallissää

Kelikamera ( Runni )

Voitelusuositukset kisoihin:

Speedy Skirollerin käsikuviovinkit kilpailuihin: