Hiihto

Urheilijan polku
Valmentajapankki
Venyttelyopas

Tervetuloa Kiuruveden Urheilijoiden hiihtojaoston sivuille!

Kiuruvedellä on vahvat hiihtoperinteet Paavo Lonkilan menestysvuosista alkaen. Hiihtojaoston tärkeänä tavoitteena on jatkaa menestyksekkäitä hiihtoperinteitä Kiuruvedellä järjestämällä lapsille, nuorille ja aikuisille hiihtoharrastus- ja kilpailutoimintaa yhteisharjoituksien, hiihtokoulujen sekä seuran järjestämien kilpailujen kautta.

Kaikki halukkaat ovat tervetulleita mukaan toimintaamme. Kesän ja syksyn yhteisharjoitukset ovat kaikille avoimia kuten talvella järjestettävä Kylä-Cup hiihtokisasarjakin.

Maastohiihto ry

Maastohiihdon johtoryhmä kokoontui 12.6.2024 (28.6.2024)

Maastohiihdon johtoryhmän kesäkuun ja samalla toimintakauden 2023–2024 viimeisessä kokouksessa 12.6.2024 päätettiin kauden 2024–2025 kilpailukalenterirunko ja osallistumismaksut sekä vuoden 2026 SM-hiihtojen järjestäjät. Lisäksi kuultiin Hiihtoliiton puheenjohtajan katsaus liiton tilanteeseen sekä seura- ja koulutustoiminnan ajankohtaiset asiat. Johtokunnan fokus on liiton talouden tervehdyttämisessä Hiihtoliiton puheenjohtaja Sirpa Korkatti toi johtokunnan terveiset johtoryhmälle ja kertoi fokuksen olevan tällä hetkellä liiton […] Artikkeli Maastohiihdon johtoryhmä kokoontui 12.6.2024 julkaistiin ensimmäisen kerran Suomen Hiihtoliitto.

Iivo Niskanen ja Krista Pärmäkoski Aateli Racen voittoihin – Olivia Puranen ja Iiro Säisä juhlivat Junior Aateli Racen voittoja (26.6.2024)

20-vuotisjuhlavuottaan viettävän Vuokatin Aateli Racen kaksipäiväinen kilpailutapahtuma tarjosi jälleen vauhdikasta menoa Kainuun ytimessä. Kokonaiskilpailujen voittajiksi kruunattiin Krista Pärmäkoski ja Iivo Niskanen. Keskiviikon kilpailupäivä käynnistyi maastojuoksuosuuksilla. Naisten 3 kilometrin juoksun vei nimiinsä Johanna Matintalo, joka päihitti Pärmäkosken loppukirissä. Miesten 4,5 kilometrin juoksuosuuden voitosta käytiin tiukkaa kamppailua Iivo Niskasen, Remi Lindholmin ja Alexander Ståhlbergin kesken. Lopulta Ståhlberg ylitti maaliviivan ensimmäisenä kovan loppukirin […] Artikkeli Iivo Niskanen ja Krista Pärmäkoski Aateli Racen voittoihin – Olivia Puranen ja Iiro Säisä juhlivat Junior Aateli Racen voittoja julkaistiin ensimmäisen kerran Suomen Hiihtoliitto.

Puheenjohtaja Sirpa Korkatin tilannekatsaus Hiihtoliiton muutosprosessista: ”paljon on saatu aikaan, mutta paljon on vielä tehtävää” (26.6.2024)

Hiihtoliitto on ollut kevään aikana suurten muutosten edessä. Keväällä uuden johtokunnan aloittaessa työskentelynsä ja talouslukujen tarkentuessa Hiihtoliitossa siirryttiin kriisijohtamisen vaiheeseen. Tärkeintä on ollut täyden tilannekuvan rakentaminen, jonka avulla kriittisiin ongelmiin on päästy kiinni. Suurimpana onnistumisena kevään aikana on ollut neuvottelu Lahden kaupungin ja Lahden Hiihtoseuran kanssa, jonka ansiosta Lahden MM-kisojen 2029 hakuprosessissa on voitu edetä. […] Artikkeli Puheenjohtaja Sirpa Korkatin tilannekatsaus Hiihtoliiton muutosprosessista: ”paljon on saatu aikaan, mutta paljon on vielä tehtävää” julkaistiin ensimmäisen kerran Suomen Hiihtoliitto.

”Tavoitteena nolla käryä” – kansallinen fluoritestausinfo avasi tulevan kauden fluoritestauskäytäntöjä (26.6.2024)

Kansallinen fluoritestausinfo kokosi kansallisen tason testauksesta kiinnostuneet Vuokattiin ja etäyhteyksien ääreen tiistaina 25.6.2024. Infon tavoitteena oli avata kansallisen tason testauskäytänteitä kaudella 2024–2025. Fluoria sisältävien voiteiden tai muita fluoria sisältävien suksen kunnostukseen liittyvien tuotteiden käyttö kiellettiin kaikissa Kansainvälisen Hiihtoliiton (FISin) alaisissa kilpailuissa kaikilla tasoilla kaudella 2023–2024. Kotimaan kilpailuissa fluoritestauksen osalta noudatettiin viime kaudella siirtymäaikaa, ja tulevasta […] Artikkeli ”Tavoitteena nolla käryä” – kansallinen fluoritestausinfo avasi tulevan kauden fluoritestauskäytäntöjä julkaistiin ensimmäisen kerran Suomen Hiihtoliitto.

Hiihtoliiton liittovaltuusto hyväksyi johtokunnan esityksen toiminta- ja tilikauden muuttamisesta ajalle 1.7.–30.6. (24.6.2024)

Suomen Hiihtoliiton ylimääräinen liittovaltuuston kokous järjestettiin 24. kesäkuuta. Hiihtoliiton johtokunta kutsui liittovaltuuston koolle toiminta- ja tilikauden muutosta koskevan sääntömuutoksen tekemistä varten. Hiihtoliiton liittovaltuusto päätti edellisen johtokunnan suosituksesta 30.3.2023 muuttaa Hiihtoliitto ry:n toiminta- ja tilikauden ajalle 1.11.–31.10. Tilikauden muutoksen on todettu kuitenkin aiheuttavan haasteita toiminnan ja seurannan näkökulmasta. Tästä johtuen liittovaltuusto päätti nykyisen johtokunnan esityksen mukaisesti […] Artikkeli Hiihtoliiton liittovaltuusto hyväksyi johtokunnan esityksen toiminta- ja tilikauden muuttamisesta ajalle 1.7.–30.6. julkaistiin ensimmäisen kerran Suomen Hiihtoliitto.

Paikallissää

Kelikamera ( Runni )

Voitelusuositukset kisoihin:

Speedy Skirollerin käsikuviovinkit kilpailuihin: